رجب، ماه خداست؛ ماه پربرکتی که اعمال بسیاری برای آن نقل شده است.
پیامبراکرم(ص) فرمودند: «هر کس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، مستوجب خشنودی خدا میشود، غضب الهی از او دور میگردد و دری از درهای جهنم بر روی او بسته میشود». اعمال ماههای رجب و شعبان، جهت آماده ساختن روح برای شرکت در میهمانی ماه مبارک رمضان میباشد. برای درک عظمت ماه رمضان باید از قبل خود را آماده کنیم.
پیامبراکرم(ص) فرمودند: «ماه رجب، ماه استغفار امت من است. پس در این ماه بسیار طلب آمرزش کنید که خدا آمرزنده و مهربان است».
اولین شب جمعة ماه رجب را «لیلة الرغائب» (شب آرزوها) مینامند. در این شب ملائک بر زمین نزول میکنند. برای این شب عملی از رسول خدا(ص) نقل شده که فضیلت بسیاری دارد و بدین قرار است:
روز پنج شنبه اول ماه ـ در صورت امکان و بلامانع بودن ـ روزه گرفته شود. چون شب جمعه شد، بین نماز مغرب و عشا، دوازده رکعت نماز اقامه شود که هر دو رکعت به یک سلام ختم میشود و در هر رکعت یک مرتبه سورة حمد، سه مرتبه سورة قدر، دوازده مرتبه سورة توحید خوانده شود. و چون دوازده رکعت به اتمام رسید، هفتاد بار ذکر «اللّهم صلّ علی محمّد النّبی الاُمّی و علی آله» گفته شود. پس از آن در سجده هفتاد بار ذکر «سبّوحٌ قدّوسٌ ربّ الملائکة والرّوح» گفته شود. پس از سر برداشتن از سجده، هفتاد بار ذکر «ربّ اغفر و ارحم و تجاوز عمّا تعلم إنّک انت العلیّ الأعظم» گفته شود. در اینجا میتوان حاجت خود را از خدای متعال درخواست نمود. ان شاء الله به استجابت میرسد.
پیامبراکرم(ص) در فضیلت این نماز میفرماید: کسی که این نماز را بخواند، شب اول قبرش خدای متعال ثواب این نماز را با زیباترین صورت و با روی گشاده و درخشان و با زبان فصیح به سویش میفرستد. پس او به آن فرد میگوید: ای حبیب من، بشارت بر تو باد که از هر شدت و سختی نجات یافتى. میّت میپرسد تو کیستى؟ به خدا سوگند که من صورتی زیباتر از تو ندیدهام و کلامی شیرینتر از کلام تو نشنیدهام و بویى، بهتر از بوی تو نبوییدهام. آن زیباروی پاسخ میدهد: من ثواب آن نمازی هستم که در فلان شب از فلان ماه از فلان سال به جا آوردى. امشب به نزد تو آمدهام تا حقّ تو را ادا کنم و مونس تنهایی تو باشم و وحشت را از تو بردارم و چون در صور دمیده شود و قیامت بر پا شود، من سایه بر سر تو خواهم افکند.
در شب آرزوها دعا و فرستادن سلام و صلوات برای سلامتی منجی عالم بشریت حضرت مهدی (عج) فراموش نشود.
|
فرا رسیدن ماه پر فیض و برکت رجب و میلاد با سعادت امام باقر (ع) گلی از بوستان بقیع را خدمت تمامی شیعیان جهان تبریک عرض می نماییم.
«جابربن یزید جعفى» مى خواست زبان به شکوه گشاید، ولى تو پیش از آنکه سخن بگوید، به او بال بخشیدى تا آسمان خدا را درک کند!
دست هایش را گرفتى و چشم هایش را جلا دادى، جرعه اى چند از جام روشن ولایت در کامش ریختى تا دیگر بدون عشق، نفس نکشد.
«جابر بن عبدالله انصارى»، محو ستاره هایى بود که از لبانت مى چکید؛ محو افق هایى بود که در چارچوب چشمان روشن بینش، طرح کرده بودى. بر بلنداى چشمه هاى یقین و در لابه لاى نفس هاى ماه، آه مى کشید و این، از محبتى بود که روزنه هاى خوشبختى را به رویش باز کرده بود.
«جابر» از شما شنیده بود که:
«هر کس خدا را اطاعت کند و ما را دوست داشته باشد، دوست ماست و هر کس نافرمانى خدا را کند، محبت ما به حالش سودى نمى بخشد».
اشتباهات قرآن عثمان طه
اشاره:
مشهورترین نسخه قرآن (به خط عثمان طه) از نظر املاء و نگارش (رسم الخط) کاستیهای فراوانی دارد، اگرچه رسمالخط قرآن توقیفی نیست، و الزامی به رسم الخط معینی نداریم اما اصلاح این اشکالات، ضرورت دارد زیرا این اشتباهات گاه معنی را تغییر میدهد و گاه قرائت را مشکل میسازد.
تا کنون دو گروه از اشکالات مورد بررسی قرار گرفت.
1. رسمالخطهایی که سبب تغییر معنا میشد.
2. رسمالخطهایی که سبب میشد، کلمه فاقد معنا گردد.
در مجال حاضر به نحوه نگارش و رسمالخطهایی خواهیم پرداخت که سبب دشواری فوقالعاده در قرائت میشود.
توضیح اینکه در قرآن خط عثمان طه به کلماتی بر میخوریم که بر اساس رسمالخط عرب صدر اسلام، شاید مناسب بوده ولی بر اساس رسمالخط امروز عرب، نمیتواند صحیح باشد، و برای خود عربها نیز، خواندن آن، بسیار مشکل است، مانند:(اسراء، آیة 7)
در این عبارت باید واو اوّل که عین الفعل است قبل از همزه باشد.
در حالی که صحیح آن است.
نمونه دیگر:(نجم، آیه 57)است.
و بیشتر قاریان به قرینه أزِفَتِ، کلمه بعدی را نیز میخوانند در حالی که صحیح آن است (آزفه به معنای نزدیک شونده است).
نمونه دیگر: (قیامت، آیة 40) است.
یعنی فقط با یک یاء نوشته شده و یای اوّل به صورت جداگانه و در بالا نوشته شده در حالی که صحیح آن با دو یاء به صورت
است.
نمونه دیگر: است.
نمونه دیگر (اعراف، آیه 196)که یای مشدّد اوّل به صورت جداگانه و در بالا نوشته در حالی که صحیح آنمی باشد.
ان شاء الله در شماره آتی خواهیم گفت که گاهی در زبان عرب، به کلماتی که به واو جمع، ختم میشود، «الف غیر ملفوظی» را به نام «الف فارقه» اضافه میکنند، اضافة این الف، در افعال لازم است و در فهم معنی کلمه و روشن ساختن این که صیغة جمع است، تأثیر دارد اما در قرآن خط عثمان طه، مواردی وجود دارد که فعل مفرد است با این حال، بعد از آن، الف جمع اضافه شده که نباید اضافه میشد و چه بسا به فعل جمع اشتباه شود.
رسم الخط هایی که باعث افزوده شدن حروف نا بجا در قرآن شده اند را در شماره آینده دنبال کنید.
منبع: tebyan.net
با سلام خدمت شما دوستان عزیز
متاسفانه بخشدار محترم شهرستان راور جناب آقای حسین نخعی راد(یکی از غلامان و چاکران اهل بیت (ع) ) به همراه خانواده و رئیس یکی از ارگانهای بسیج جناب آقای علی یحیایی و خانواده محترمشان در حالی که از بارگاه ملکوتی امام راحل برمی گشتند در حادثه رانندگی در جاده بافق به شدت مجروح شده اند و به بیمارستان یزد منتقل شده اند. متاسفانه دختر آقای بخشدار که تقریبا ۹ سال داشت فوت شده است و حال دختر دیگر ایشان و خود ایشان به شدت خراب می باشد و فعلا در کما هستند. امیدواریم که هر چه زودتر حال این خدمتگذاران باوفای شهرستان راور خوب شود و به سرعت بهبود یابند تا بتوانند دوباره در خدمت مردم باشند.
تنها درخواست ما از شما دوستان دعای وقت نماز هست.
امیدواریم که این بندگان پاک خدا را از دعای خوب خودتان بهره مند گردانید.
با تشکر هیئت امنای هیئت علی اکبر(ع)
|
سرم به عجز برد سجدهها به محضر او / که روشن است لم ز آفتاب منظر او
به سینه می رسد آری به احترام سرم / به پای آن که مرا سرور است همسر او
بزرگ رهبر والای بانوان جهان / که هست فاطمه نام شریف و اطهر او
چه فاطمه، که خدا را به دامن محراب/ ستایش است و نیایش ز پای تا سر او
یگانه دختر پیغمبر خدای، که هست/ خدیجه نادره روزگار مادر او
چه مادری که برافروخت شعله بر تن خلق / ز خطبه شرر افزای خویش دختر او
چه دختری که به هر محفلی رسول خدای/ ز جای خیزد و گردد ثنای گستر او
بخوان به سوره کوثر حدیث زهرا را / که خواندنی است خدا را حدیث کوثر او
هنوز خلق دو عالم به حیرت اند و عجب / از آن قیام و قعود شُبیر و شُبّر او
فکند لرزه به کاخ ستمگران در شام/ ز یک خطابه مهین دختر سخنور او
شب ولادت زهرای اطهر است بیا / گذر کنیم چو آیینه از برابر او
سرود فتح بخوانیم در طیلعه فجر / به یُمن طالع سعد بلند اختر او
دمید، زهره زهرا در آسمان وجود / کشید، سر به فلک آفتاب انور او
ز کوچه باغ لم بگذر و تماشا کن / عبور عطر دل انگیز مشک و عنبر او
دوباره صبر و قرار از دلم ربود امشب / صفای گلشن سر سبز تازه و تر او
ز خویش رفتم و دیدم دوباره صف بسته است / به باغ دیده من لاله های احمر او
دوباره می شود آیا؟ که زنده گردد دل / ز بوی تربت جان بخش و روح پرور او؟
اگرچه تا سحر امشب ترانه باید خواند / به پاس مقدم فرخنده مطهر او
ولی دریغ! که شد همچو شام قدر نهان / ز چشم خلق جهان مرقد منوّر او
دریغ و درد! که بعد از نبی به جای علی / نشست آنکه نباید به روی منبر او
ببار ا شک غم ای دیده روز و شب چون ابر / به یاد غربت زهرا و دیده تر او
تا حالا شده در دلتون دنبال کسی یا چیزی باشید و از جایی که فکر نمی کنید او را به دست بیارید؟این اتفاق برای من خیلی زیاد پیش اومده اما اینبار یک کمی پر رنگ تر از قبل بود. وقتی برای مصاحبه به مناسبت میلاد بانوی دوعالم (روز مادر و هفته ی زن ) مثل سال های قبل به دنبال کسی بودم که زن و یا مادر موفقی باشد . گزینه های مختلفی را انتخاب کردم .
احمدبن تیمیه در سال 661 ق؛ پنج سال پس از سقوط خلافت بغداد، در حرّان، از توابع شام دیده به جهان گشود و تحصیلات اولیه را تا 17 سالگی در آن سرزمین به پایان برد. ابن کثیر میگوید: در سال 667 ق در حالی که ابن تیمیه بیش از شش سال نداشت، مردم حرّان از جمله پدر او، که از علمای بزرگ شهر(شیخ البلد) بود از ترس حمله مغول شهر را ترک کردند و شهاب الدین عبدالحلیم پدر ابن تیمیه به همراه خانواده روانه دمشق شد.(1)
این کودک همان «احمد بن عبدالحلیم، ابن تیمیه حرّانى» است که آیین وهابیت، در قرن 12 ه بر اساس افکار و آراء او پىریزى گردید.
شناخت عقاید وهابیان در گرو شناخت ابن تیمیه و آراء و عقاید او است. محمدبن عبدالوهاب مؤسس «وهابیت» بخشى از عقائد او را گرفت، و قسمتهاى دیگر آن را رها کرد و به آن اهمیت نداد. وبدین وسیله فرقه وهابیت را پایهریزی نمود. ادامه مطلب ...